Kæbeleds- smerter og dysfunktion ved Ringe fysioterapi

Kæbeledsproblemer?

Har du gener, når du skal spise, tale og åbne munden? Det kan også være du døjer med hovedpine, ømhed i kæbemusklerne, trykken for ørene eller nakkesmerter. Alle disse gener kan stamme fra kæbeleddet eller musklerne deromkring.
Smerterne kan være opstået over tid eller måske efter et tandlægebesøg, hvor du har ligget med åben mund i langt tid. Mange med kæbesmerter har oplevet at blive sendt fra sted til sted uden at nogen har kunne finde ud af, hvad der er galt eller hvem der kan hjælpe. Måske har du allerede været hos både tand- øre-, næse- eller halslæge.

Så hvis du oplever en eller flere af følgende: Kliklyde, hovedpine, ondt i nakken, synkebesvær, propper i ørene, smerter i kæbemusklerne, ondt når du skal spise, nedsat gabefunktion eller tendens til sammenbidning, kan det være en god idé at overveje om det kan stamme fra kæbeleddet.

Hvad kan vi gøre ved kæbeledsproblemer?

Hos Ringe Fysioterapi har vi, foruden vores indenfor muskuloskeletal fysioterapi, taget kurser netop indenfor kæbeleddet. Vi er internt undervist af en af landets førende på området og samarbejder mere flere tandlæger. En behandling af kæbeleddet kan være langvarig, men vi har kompetencerne til at guide dig igennem forløbet og give klare prognoser. En typisk behandling af kæben vil bestå af både ledmobilisering, arbejde med muskulaturen omkring leddet samt øvelsesvejledning. Desuden vil vi kigge på din holdning og din nakke, da disse kan have indflydelse på dit bid og dine smerter.