Vederlagsfri fysioterapi ved Ringe Fysioterapi

Hvad er vederlagsfri fysioterapi

Vederlagsfri fysioterapi er et tilbud til personer med enten et svært fysisk handicap eller en progressiv sygdom, om at få statsfinansieret fysioterapi, med det mål at bibeholde bedst mulig funktionsevne i længst mulig tid. Vederlagsfri fysioterapi bliver man henvist til af sin egen læge efter man har fået stillet en diagnose. Det kan fx være sclerose, parkinsons, leddegigt, efter en blodprop o.lign. Ofte vil behandlingen være træning enten på hold eller individuelt, da der er bedst evidens herfor.

Hvad er jeg berettiget til, med en henvisning til vederlagsfri fysioterapi?

Der er lidt forskel på, hvad man er berettiget til, når man har fået en henvisning til vederlagsfri fysioterapi. I første omgang kommer det an på, om man har et svært fysisk handicap eller en progressiv sygdom og hvor afhængig af hjælpemidler/plejepersonale man er. Nedenfor har vi forsøgt at beskrive det så simpelt som muligt.

• Progressiv sygdom: Du er berettiget til holdtræning.
  • Svært fysisk handicap: Du er berettiget til individuel behandling/træning og holdtræning (men kun briksbehandling, hvis sygdommen er årsagen til dine smerter – ellers er det individuel træning eller holdtræning).
    MEN! Hvis du på egen hånd kan klare dig i hjemmet i døgnets 24 timer uden brug af hjælp eller hjælpemidler til den daglige personlige livsførsel (madlavning, påklædning, toilet og bad, indendørs færden), har du ikke et svært fysisk handicap og er derfor ikke berettiget til vederlagsfri fysioterapi. Ofte er det et vurderingsspørgsmål, så tag kontakt, hvis du er i tvivl om, om du har mulighed for at få vederlagsfri fysioterapi.