Shockwave / chockbølge terapi ved Ringe Fysioterapi

Hvad er shockwave?

Chokbølge-behandling eller shockwave-terapi (Extracorporeal Shock Wave Therapy, ESWT), angiver behandling med akustiske trykbølger (“shockwaves”, “lydbølger”), der gentages med høj frekvens, i et bestemt område. Shockwave-behandling udføres på klinikken, og er non-invasiv, dvs. huden penetreres ikke med nåle eller lign., og der er ingen bivirkninger ved behandlingen.

På klinikken behandler vi med den nyeste teknologi inden for området i form af fokuseret shockwave. Shockwave går ind og øger blodcirkulationen og “dannelsen” af nye blodkar, “genstarter” helingsprocesses ved kroniske skader og regenerere vævet. Det giver mulighed for at behandle vævet i dybden, og der er effekt efter 1-5 behandlinger.

Vil du vide mere kan du læse om det på Dansk Selskab for klinisk ESWT.

Fordele ved shockwave-behandling – hvad kan behandles?

Oprindeligt blev principperne bag shockwave-behandling brugt til behandling af nyresten, men teknologien anvendes også, som hos Ringe Fysioterapi, til effektiv behandling af muskuloskeletale problemer.

Eksempler på problemer, der kan behandles med chokbølger er f.eks.:

• Tennisalbue / golfalbue
  • Forkalkninger i skuldersener
  • Laterale hoftesmerter
  • Manglende heling /falsk leddannelse i knoglevæv (“pseudartrose”)
  • “Trochanteritis” (overbelastningstilstande i senerne på ydersiden af hoften – ofte fejlagtigt opfattet som slimsækbetændelse)
  • Springerknæ
  • Osgood-Schlatter knæ
  • Skinnebenbetændelse
  • Svangsene-irritation (plantar fasciitis / “hælspore”)
  • Achillessenebetændelse
  • Triggerpunkter/myoser

I mange tilfælde er der således indikation for at bruge Shockwave-behandling til kroniske smerter.